Thursday, August 13, 2009

LOVE YOUR BIKE

Arts from 'NATURE'......
LOVE YOUR BIKES

Artikel ni dicanang ringkas selepas hash Antara Gapi yang lalu (9.8.09)
Selepas menggasak teruk oldskool kepunyaanku…
Tibalah masa untuk servis seadanya terutamanya komponen Drive Train: Chain, Chainwheel, Cassete, Front dan Rear Durailer, yang lain kotor takpe….

Alatan yang gunakan:-
Alatan yang gunakan:-

1) Clenar Degreaser yang dicampur dengan air (guna untuk membersih debu, pasir dan kotoran minyak)

2) WD 40 (digunakan selepas komponen drive train di cuci dengan degreaser)

3) Kain buruk…lap segala lelehan minyak WD40 termasuk pada komponen drive train, jangan lupa lap sekali jockey wheel pada Rear Durailer, rantai pun kasi lap. Jangan sayang kain buruk, tak cukup minta kat aku…

4) Chainlube untuk minyak rantai. Jangan terlalu banyak….kerana ia hanya menarik debu lebih banyak…., kalu boleh lap sekali lagi rantai dengan kain buruk yang kering…. Komponen drive train lain tak perlu diminyakkan, kerana WD40 sudah mengandungi komponen pelincir. (Minyak mesin SINGER atau seumpamanya pun boleh…)










Tambahan, kepada pengguna V-brek, lap juga kawasan brek pada rim dengan thinner untuk membuang kesan getah pada permukaan. Brek pad di cuci dengan air dan debu-debu pada celah-celah brek dilap bersih…

5) Terakhir sekali selamat mencuba………

Di samping dapat mengelak kerosakan dalam perjalanan, dengan berbuat demikian, basikal boleh ‘ever lasting’ dan menjimatkan wang anda serta kayuhan semakin lancar yang membuat kita semakin sayang pada BASIKAL…….

‘Teruskan Kayuhan Emasmu dan Always LOVE YOUR BIKES……’






LOVE YOUR BIKE





















No comments:

Post a Comment