Saturday, September 12, 2009

'my steel'

'my steel' - love the art of steel

"If your absolute 1st priority is building as light a bike as possible, you won't choose steel. If you want a very light bike that performs and rides to the highest quality standard, you will love a steel frame." kata salah seorang pecinta BESI



Berakhirnya episod Giant NRS kesayanganku pada Ogos 09 yang lalu, tidak membayangkan berapa ribuan ringgit dihabiskan untuk membina jentera itu tetapi berapa banyak pengalaman hidup bersama telah dihabiskan bersamanya...

Namun begitu, setelah mencuba setting sebuah basikal touring dengan penggunaan komponen-komponen lama, tenyata ia memberi kepuasan baru dalam diri sehingga menundukkan kepuasan basikal-basikal moden.

Disebabkan itu, aku menjual antara basikal kesayanganku NRS. Lagipun aku memang tidak menggemari menyimpan koleksi basikal yang banyak (disebabkan oleh tak boleh lihat salah satu basikal terabai) bayangkan aku ada empat basikal, empat2 aku kena maintainance, faktor masa yang terhad......

Jadi beralih arah untuk setting semula Merida untuk dijadikan basikal utama. Maka hasil jualan NRS itu akan digunakan untuk menaiktaraf beberapa komponen Merida HFS Seven. Setelah dicongak untuk menyamai penggunaan komponen XTR maka ia merupakan satu pelaburan yang terlalu besar.

Setelah mengkaji matlamat penggunaan basikal dan prinsip baru yang wujud dalam diri 'semakin ringan basikal...semakin jauh kilometer diperlukan untuk membakar jumlah kalori yang dibakar, maka semakin banyak masa diperuntukkan' sedangkan buat masa ini aku tiada masalah dengan penggunaan tenaga 'diri'. Maka aku memutuskan untuk melabur wang tersebut ke dalam instrument unit amanah yang lebih terjamin.

Atas prinsip baru itu aku mula sedar....BESI......yang selama ini aku memandang rendah padanya...kini aku semakin tertarik....dari segi praktikal dan teori (mencari maklumat..satu aktiviti pencarian ilmu dunia yang positif).
Jadi minat terhadap jentera dua roda ini semakin lama semakin luntur itu telah diubat kembali dengan kehadiran meminati jentera BESI. (lagipun memang aku minat barang-barang lama)
Pantang jumpa 'bandar lama' pasti aku merayap meneliti susun atur kedai, barangan2 lama, kalu jumpa restoran lama yang halal dan bersih, perut kenyang jadi lapar.... Kereta pun minat Datsun Wagon..Motor RXS.....kamera Leica......jadi tak pelik kalau aku jatuh cinta dengan basikal besi.
Untuk bersaing dengan MTBikers, tidak mungkin aku pakai basikal tua....
Maka wujudlah basikal kesayangan yang merupakan basikal utama aku.....
'my steel'


*imej akan diupload setelah basikal diuji...(sekarang ramadhan belum ada masa....)

1 comment: